1. Una autèntica exposició Courtauld
La Courtauld Gallery de Londres, part de l’Institut del mateix nom, es coneguda per les seves exquisides exposicions. Com que normalment s’ocupen de temes d’història de l’art poc estudiats, també acostumen a oferir sorpreses. Aquest és el cas de “The Spanish Line: Drawings from Ribera to Picasso” (del 13 d’octubre al 15 de gener de 2012), dedicada a la col·lecció de dibuix espanyol del maeix museu, la qual inclourà algunes obres que mai no s’havien exposat. L’exposició celebra la publicació d’un catàleg de la col·lecció per la Dra. Zahira Véliz (“Spanish Drawings at the Courtauld Gallery: A Complete Catalogue”, 368 pàgs, 80 GBP a la web de l’editorial).
2. Més sobre dibuix.
També relacionat amb dibuixos a Espanya, acabem de tenir notícia del catàleg de dibuixos sel·leccionats del Museu Belles Arts de València, per la seva conservadora Dr. Adela Espinós (“Líneas Maestras: Dibujos del Museo de Bellas Artes de Valencia”, 211 pages, 20€ a la web de l’editorial). En trobareu una presentació en aquest video.
3. La Princesa, el Mestre i l’Acadèmic.
En una entrevista interessantíssima per Andrew M. Goldstein, publicada a la web d’ARTINFO, Martin Kemp, l’especialista en Leonardo da Vinci, exposa tots els seus arguments per atribuir “La Bella Principessa” al mestre. Es tracta d’una obra sobre vitel·la i Kemp creu que ha identificat el llibre del qual va ser retallada en algun moment – una prova que ha permés establir la identitat de la princesa. D’altra banda, Christie’s va vendre l’obra al 1998 com una recreació vuitcentista d’origen alemany, i per aquest motiu ara té un pleit amb el venedor.
4. A Medieval bargain
Al desembre passat, Koller de Zurich va vendre aquesta taula de Sant Andreu (pintura al tremp, fons de pa d’or, sobre taula, , 125 x 76 cm), atribuïda a Jaume Ferrer (actiu a finals del segle XIV i inicis del XV) per 25,000 Fr – menys encara que els 35,000 Fr d’estimació mínima, prou atractiva. Si bé que l’estil i l’obra de Ferrer encara s’ha d’establir i, per tant, l’atribució pot canviar, la qualitat de l’obra en fa una excel·lent troballa.
5. Esplendor Medieval: Sam Fogg a Richard Feigen.
Acabem de rebre l’email anunciant la inauguració, el proper 4 de novembre, de “Late Medieval Panel Paintings”, una exposició que el galerista londinenc Sam Fogg, especialitzat en obres d’art medieval, obrirà a la galeria de Richard Feigen a Nova York. Encara que les quantitats no seran les mateixes que a la notícia anterior, no perdeu l’oportunitat de veure-la, si podeu: algunes de les obres que ja es poden veure a la web, parlen per una exposició digna d’un museu.
6. Entreteixint la història europea.
La National Gallery de Washington és la primera parada de la gira americana d’una singular obra d’art de la baixa d’Edat Mitjana: els 4 tapisso de la conquesta d’Assila i Tànger per Alfonso V (1432-1481), rei de Portugal (“The Invention of Glory: Afonso V and the Pastrana Tapestries”, fins al 8 de gener de 2012). Teixits originàriament a Tournai (actualment Bèlgica) cap a finals del segle XV, finalment van acabar a l’ Iglesia Colegiata de Nuestra Señora de la Asunción, a Pastrana, Guadalajara (50 km. a l’est de Madrid). Per als seus treballs de conservació ha calgut refer el camí: s’ha dut a terme als tallers de la Manufactura Reial De Wit a Mechelen (també Bèlgica), amb el suport d’institucions portugueses, espanyoles i holandeses. El projecte va rebre un dels Premis de la Unió Europea pel Patrimoni Cultural / Europa Nostra del 2011, en la categoria de conservació. El catàleg de l’exposició es pot comprar a la botiga de la NGA (AA.VV., “The Invention of Glory: Alfonso V and the Pastrana Tapestries”, 102 pàgs,, 75$).
7. Retallades al pressupost? Prenem-s’ho amb un somriure.
Des del 13 de setembre de 2011 fins al 4 de març de 2012, el Metropolitan Museum of Art a Nova York exposa “Infinite Jest: Caricature and Satire from Leonardo to Levine” . Les obres provenen bàsicament de la col·lecció del mateix museu i, donat que el tema és considerat “menor” i per tant, dificílment hauria justificat préstecs internacionals, tota l’exposició queda plenament justificada en aquest temps de pressupostos limitats. A la seva web trobareu un vídeo, més instructiu que divertit.